Цензура слова в дії: скандал довкола допису сексолога Святослави Федорець
1+
asdsad-1024×576

Нещодавно розгорівся скандал довкола допису сексолога Святослави Федорець про статеве виховання. В ньому вона зазначала, що батькам варто розповідати дітям про гомосексуальність коректним чином, а передусім — показуючи їм норму, себто, гетеросексуальність. 

Про це пише c4u.org.ua.

Організація KyivPride зреагувала на допис, опублікувавши звернення до Української Спілки Психотерапевтів та піддаючи сумніву експертність Святослави. 

Ми маємо дві сторони конфлікту, кожна з яких слідує власній світоглядній парадигмі. Вони діаметрально протилежні в цінностях, проте схожі в суб’єкті, на якого спрямовані думки — батьки та підлітки. 

Фейсбук-пост Святослави починається з того, що їй особисто поставили питання про те, в якому віці варто говорити дитині про гомосексуалізм. Одразу зрозуміло, що питання було адресовано приватно, і авторка ділиться своїми рефлексіями щодо питання. Але особливістю цих рефлексій є те, що вона є експертом із сексології.

«Очевидно, що сьогодні дитина досить рано зіткнеться з демонстрацією гомосексуалізму. І відкладати цю тему до більш старшого віку – не вийде. Так само як і уникати її. (…) Статеве виховання – це і про формування світоглядних позицій дитини, її цінностей. Тому розмовляйте з своїми дітьми, формуючи тим самим їхні ціннісні орієнтації щодо різних проявів сексуальності. Аби за вас це не зробили сумнівні «спеціалісти» з соцмереж», – зазначає сексолог у своєму дописі.

В межах свого допису сексолог описала кілька практичних порад для батьків, наприклад, орієнтуватись на вік дитини, аби не завантажити її зайвим, уникати емоційності під час відповіді, реагувати ситуативно, якщо дитина побачила, почула чи десь дізналась про гомосексуальність і, щобільше, звертатись до експертів, а не соціальних мереж в цьому процесі. 

Фактично, ці поради є ґрунтовними та доволі практичними. Їх можна застосувати до будь-яких інших тем, включно з такими, як реальність смерті, війна, відповідальність перед країною, турбота про власну безпеку та багато інших. Адже вік, беземоційність, ситуативність та якісні джерела — є передумовами якісної виховної розмови.

asdsad-1024×576
Фото з Фейсбук-сторінки Святослави Федорець. На фоні: звернення проти неї

Оскільки сам алгоритм спілкування з дітьми експерта є доволі логічним та послідовним, єдине до чого представники KyivPride могли мати претензії — особиста позиція Святослави. У своєму зверненні вони написали:

«Допис також містить її оціночні судження щодо гомосексуальності та “девіацій” учасників_ць (sic) Маршу Рівності. Такі судження ґрунтуються на антинаукових поглядах про те, що сексуальна орієнтація може вільно обиратися і/або пропагуватися у будь-який спосіб, а також, на наш погляд, суперечать наявним етичним нормам надання психотерапії».

Формулювання зазначених ідей викликає багато питань. Перше: чи є думка експерта антинауковою? Наука є знаннями, що спираються на факти, отримані внаслідок експериментів та спостереження; певною галуззю знань; певною дисципліною (відповідно до словника Merriam-Webster). Фактично, це форма інтелектуальної діяльності людства в процесі пошуку істинних знань. Те, що певна позиція суперечить лояльності авторів певної теорії, не нівелює іншу позицію, але створює підґрунтя для здорової дискусії.

Друге: сексуальна орієнтація не може бути свідомо обрана? Щодо цього питання точиться найбільше дебатів, адже тривалий час аргумент про те, що гомосексуалістами народжуються — був наріжним каменем гендерної ідеології. І ця стаття не покликана дати на нього вичерпну відповідь. Проте варто сказати, що низка самих активістів ЛГБТ+ засуджує подібне формулювання. Під час виступу TEDx прихильниця гендерної теорії Д-р Лайза Даймонд сказала: «Є три проблеми з аргументом “народжений таким”. По-перше: це не є науково точним. По-друге: це не є юридично необхідним. Але третє і найголовніше: це насправді несправедливо, і настав час відмовитися від цього аргументу на користь рівності ЛГБТ». До цього ж висновку прийшли інші прихильники руху, такі як Д-р Сюзанна Волтерс та Д-р Ендрю Джозеф Пегода. І це лише вершечок! Адже є й анонімні статті представників ЛГБТ+, як-от, стаття «Проблема фрази “Народжений таким”» для Intomore, де автор скаржиться на цю фразу, як таку, яка не підходить всім представникам абревіатури. Тому навіть частина активістів ЛГБТ+ та дослідників засуджують цю тезу, згадану у зверненні KyivPride, і вважають її антинауковою.

Третє: чи може сексуальна поведінка пропагуватись? Саме по собі слово «пропаганда» не є позитивним, чи негативним, але використовується на опис поширення певних ідей чи поглядів з метою досягнення суспільства та формування певного мислення. Більшостям рухів притаманно поширювати свої погляди, сподіваючись на позитивну відповідь людей. Це стосується і релігій, і філософій, і певних ідеологій. І, враховуючи регулярні заходи самої організації KyivPride, покликані на «…формування поваги до цих прав у суспільстві шляхом підвищення видимості та участі ЛГБТ+ у суспільних процесах» (інформація із сайту організації) — це чиста пропаганда.

Окрім цих думок, автор звернення припускає настання відповідальності, або навіть покарання для Святослави Федорець від Української Спілки Психотерапевтів: «І якщо ваші позиціє (sic) не збігаються, то які можливі кроки з вашого боку щодо Святослави Федорець та її публічних висловлювань?». Фактично, це є проявом, так званої, «культури відміни» (cancel culture), де голоси інодумців повинні бути придушені. Будемо сподіватись, що цінностями Спілки є плюралізм думок, а не диктатура лівих поглядів за принципом «репресивної толерантності» Герберта Маркузе.

А якщо в когось будуть сумніви щодо мотивів очільників KyivPride, то ось скріншот (за 7 жовтня 2021) зі сторінки члена їх організації проти Святослави. То це боротьба за рівні права, чи атака на неугодних?

image_2021-10-07_21-28-33-1024×389

І основне питання цього конфлікту таке: чи може експерт будь-якої галузі ділитись особистими рефлексіями на власній сторінці в соціальних мережах? Відповідь: так! Щобільше, право на особисті переконання закріплене в Загальній декларації прав людини: Стаття 19. «Кожна людина має право на свободу переконань і на вільне їх виявлення; це право включає свободу безперешкодно дотримуватися своїх переконань та свободу шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами і незалежно від державних кордонів».

Те, що Декларація вживає загальний суб’єкт «людина», означає, що право поширюється на всіх. Ми розуміємо, звичайно, що існують винятки, як-от переконання в тому, що варто топити цуценят, чи ходити голяка по Хрещатику. Адже, попри те, що це можуть бути особисті переконання людини, вони можуть не відповідати загальному Духу Декларації, яка є певною концентрацією цивілізаційних здобутків Заходу. Але це не стосується виховного алгоритму Святослави Федорець.

Західна цивілізація сформувалась завдяки свободі мислення на ринку ідей. Не всі історичні ідеї були корисні, не всі з них були дієві, але в межах відкритого діалогу та полеміки, яка могла займати десятки та сотні років, Захід розвивався. Один з прямих доказів цього є шлях до скасовування рабства. Вчення Христа, яке стирало межі між статями, расами, професіями та соціальними положеннями, проникло в європейські цінності, і крок за кроком зумовило проривну боротьбу з рабовласництвом. В авангарді цієї боротьби було багато дійсних християн, як-от Авраам Лінкольн, чи Вільям Вілберфорс. Що казати, якщо навіть колишній кріпак та поборник цього явища Тарас Шевченко теж знаходив розраду в Біблії: «А в законі Господньому Серце його й воля. Навчається, і стане він, Як на добрім полі Над водою посажене Древо зеленіє» (Псалом 1). Схожа ситуація була з правами жінок. Біблійні розповіді про жінок, які на рівні з чоловіками служили Господу та були частиною Його плану, зрештою були увібрані європейською культурою, і сформували моральний ґрунт для першої хвилі за права жінок, коли християни на рівні з іншими групами активно за це боролись, як-от Френсіс Вілард чи Еммелін Панкгерст. Звичайно, коли фемінізм став знаменом марксизму, сексуальної революції та гендерної ідеології — це стало непоєднуваним з біблійними цінностями сім’ї та науковістю. В той час, як християни шанують права і чоловіків, і жінок, вони не змішують це з абсурдами марксизму.

house_of_commons_microcosm
«Палата громад у часи Вілберфорса», Огастеса П’юджина та Томаса Роулендсона (1808–1811)

Справжня Європа — це вільний від цензури ринок ідей. Це простір, де ліві та праві ідеї стикаються в баталіях, і, як писав цар Соломон, кристалізують одне одного, як «залізо гострить залізо». Цьому сприяє високий рівень академічних вимог більшості вищих навчальних закладів, історично сформована культура дебатування та задекларовані міжнародним законодавством право на свободу думки та слова. Але, якщо одна сторона обирає шлях цензурування іншої замість того, аби долучитись до інтелектуальної полеміки — вона, як і необроблене залізо, залишиться, умовно, «незагостреною».

Ми стаємо свідками того, як ліволіберальна машина намагається примусити замовчати консервативних, християнських, або просто інакомислячих діячів. Вчора це були закордонні консерватори та християни, як-от Габріела Кубі, Паїві Расанен, Джордан Пітерсон. Вже не кажучи про чисто світських діячів, як-от Джоан Роулінг, чиї книги палили прихильники ЛГБТ+, коли вона засудила спроби гендеристів замінити «жінок» на «людей, що мають менструації». А нині — «культура відміни» прийшла в Україну і торкнулась сексолога Святослави Федорець. В цьому випадку консервативні рухи швидко зреагували на засудження поведінки лівої організації. Але подальший спротив та успіх в боротьбі за християнську Україну залежить від нашої вірності істині, постійних пошуків знань на заточення аргументів та хоробрості.

Дарина Ребро для c4u.org.ua

За темою

Cтоліття п’ятидесятництва: історики заповнюють «білі плями»
11:05 - Ср / 20 Жов. Україна, Церква України
Цінності – імунітет душі: на Одещині буде створена Міжконфесійна християнська рада із духовно-морального виховання дітей і молоді
16:45 - Чт / 08 Лип. Україна
«Ми – роми, а вони – цигани»: як на Закарпатті християнство змінює громади
17:30 - Ср / 21 Кві. Україна
5 причин, чому християнство і фемінізм несумісні
17:50 - Пн / 08 Бер. Світ, Україна
Духовність і мораль – стрижень освіти у школах: відбувся онлайн-семінар
16:05 - Чт / 25 Лют. Україна
Сім’ї замість інтернатів: 6 способів, як допомогти сиротам
17:25 - Пн / 22 Лют. Україна, Шлюб і сім'я
Дитина – найбільша цінність, або Чому не можна скасовувати в Україні реформу інтернатів
16:17 - Чт / 28 Січ. Позиція, Політика, Україна
Уроки, виклики та завдання для християн: відбулася онлайн-конференція
18:19 - Пт / 22 Січ. Україна, Церква України, Шлюб і сім'я
Молитовний адвент-календар: як підготувати своє серце до Різдва
15:25 - Чт / 03 Гру. Україна
Народний протест і покірність владі
09:04 - Пт / 20 Лис. Політика, Світ, Україна
Штундизм: українські християнські братства ХІХ століття
18:10 - Пт / 09 Жов. Історія, Україна
Українцям треба вчитися, заощаджувати і мати правильні цінності, – економіст Шеремета
14:17 - Вт / 01 Вер. Україна